Informatie 2020

Inloggen
Engels | Nederlands | Frans

Het proces als hart van de Informatieorganisatie

    Yvonne Welings
    • iedereen (publiek zichtbaar)

    De Kwaliteitsgroep Informatie Management nodigt u graag voor de bijeenkomst 'Het proces als hart van de Informatieorganisatie' welke op 29 juni a.s. in Zwolle wordt georganiseerd. Wat kan u verwachten? Na een introductie van de voorzitter, nemen we u graag mee in de trends en ontwikkelingen in Procesgericht Werken. Na een koffiepauze bespreken we de knelpunten en oplossingen i.r.t. procesgericht werken bij samenwerkingen gemeenten. Na de lunchpauze worden er twee workshops georganiseerd, de eerste beslaat het onderwerp: Lean maken van processen, de tweede betreft de valkuilen van Procesmanagement. Na het bespreken van de resultaten uit de workshop en een terugblik op de dag sluiten we deze bijeenkomst graag af onder het genot van een hapje en drankje.

    Mogen wij rekenen op uw komst? Geef u dan snel op bij Ankie Overmars via a.overmars@tele2.nl.

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Yvonne Welings
        Yvonne Welings 71 dagen geleden

        Mooie stap voorwaarts, Ad, die selectielijst !

        Wat een goed aandachtspunt is bij deze bijeenkomst is dat er gekeken wordt naar het informatieproces bij samenwerkingsverbanden.

        • Ad_van_Heijst
          Ad_van_Heijst 75 dagen geleden

          Op dit idee werd in 2003 het model-documentair structuurplan voor gemeenten gebaseerd, dat VHIC ontwikkelde. We hadden toen diverse keuzes hoe de nieuwe informatievoorziening in te richten: het IV3-model dat door Financiën wordt gebruikt, een classificatiesysteem dat gangbaar was in gemeenten en onderwerpsgericht was, een functionele indeling en de werkprocessen. Uiteindelijk kwamen we op het laatste uit: een werkproces is er, en er vloeien zaken uit voort, die repeterend worden uitgevoerd, dus geautomatiseerd kunnen worden. Die zaken kunnen dan als reeksen worden opgenomen (en dat maakt de toegankelijkheid weer een stuk eenvoudiger). De zaakomschrijving is dus de container waarin alle informatieobjecten aangaande die zaak kunnen worden opgeborgen, en is dus het dossier: de neerslag van de zaak. Iedere medewerker kent zijn of haar werkproces, en zal naar kennis daarvan de zaken afhandelen. En dat paste weer bij nen-iso 15489, wat zegt dat iedere medewerker, die verantwoordelijk is voor de afhandeling van een zaak, ook moet zorgen voor het documenteren -vastleggen- daarvan. Dat kan met een zaaksysteem (waarin je stappen elkaar kunt laten opvolgen), maar ook zonder, gewoon in een mappenstructuur. Van beide situaties zijn voorbeelden die goed werken. Nu zie je dit procesdenken ook terug in selectielijsten.

        Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers